Sverige Om Södra Pressrum Pressmeddelanden Södras nya storsatsning – investerar 200 miljoner SEK i innovativa bolag

Södras nya storsatsning – investerar 200 miljoner SEK i innovativa bolag

Södra inleder nu en storsatsning på utveckling av familjeskogsbruket. Södra kommer investera i innovativa bolag som introducerar ny teknik till skogsgården och skapar större möjligheter för ett mer mångfacetterat familjeskogsbruk.

Södras uppdrag är att skapa avsättning för medlemmarnas och skogsgårdens produkter – nu och i framtiden. Södra ska ta tillvara teknikutvecklingens möjligheter och knyta nytt kunnande närmare skogsgården. För att stärka detta arbete skapar Södra nu dotterbolaget Södra Ädla, en investeringspartner med familjeskogsbrukets framtid i centrum.

Södra Ädla kommer investera i innovativa bolag vars affärsidéer direkt stödjer skogsgårdens utveckling och lönsamhet samt ger möjlighet till ett mer mångfacetterat familjeskogsbruk.

– Utveckling är en del av familjeskogsbrukets DNA och skogsgården har länge varit en arena för innovation. Denna historia bygger vi nu vidare på. Genom investeringar i innovativa bolag ska vi attrahera ny teknik till skogsgården och skapa fler affärsmöjligheter för Södras 52 000 medlemmar. Med Södra Ädla vill vi leda utvecklingen av det småskaliga skogsägandet, ge medlemmarna möjlighet att bredda sina verksamheter och stärka skogsgårdens värde, säger Lotta Lyrå, vd för Södra.

Flera investeringar i familjeskogsbruket att vänta
Södra Ädla kommer investera 200 miljoner SEK i olika innovativa bolag som underlättar eller vidgar skogsägandet med hjälp av nya produkter och tjänster. Intresseområdena sträcker sig över nya produkter, tjänster och digitala lösningar – så länge det utvecklar eller underlättar det småskaliga skogsägandet.

– Familjeskogsbruket är brett och potentialen för ny teknik att ge nya möjligheter är stor. Vi tittar på nya tjänster inom biologisk mångfald, förbättrade arbetsmetoder inom skogsbruket och olika finansiella tjänster. Vi kommer lägga mycket tid på att utvärdera affärsmodeller och möjlighet för genomslag på våra medlemmars skogsgårdar. Det är ett mycket spännande arbete som väntar, säger Erik Bengtson, investment manager för Södra Ädla.

Under de kommande åren siktar Södra Ädla på att genomföra 20 bolagsinvesteringar och bidra till den kommersiella utvecklingen av dessa bolag. Som investerare kommer Södra Ädla vara aktiva och bidra med expertis om familjeskogsägande som byggts upp över lång tid.

– Vi vill vara en aktiv investerare som bidrar till bolagens utveckling genom kopplingen till 52 000 familjeskogsbrukare i Götaland, en industristruktur i världsklass och mer än 80 års erfarenhet av småskaligt skogsägande, säger Erik Bengtson.

För kontakt eller ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Bengtson, investment manager, Södra Ädla
E-post: erik.bengtson@sodra.com

Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Nyfiken på mer om Södra Ädla? Lyssna här på en intervju med Erik Bengtson i Södragården eller läs mer på https://www.sodra.com/sodraadla/.