Sverige Om Södra Pressrum Debatt:Naturintresset används som privatpolis i skogen

Debatt:Naturintresset används som privatpolis i skogen

Det är en självklar utgångspunkt att markägarna tillfrågas om de vill att detaljerade uppgifter om deras näringsverksamhet publiceras på internet. Det skriver Södras ordförande Lena Ek i Svenska Dagbladet (2018-05-16) tillsammans med Sven Erik Hammar, ordförande LRF Skogsägarna, Karin Perers, ordförande Mellanskog, Gunnar Heibring, ordförande Norrskog och Torgny Hardselius, ordförande Norra Skogsägarna.

2016 öppnade Skogsstyrelsen en digital karttjänst som gör det möjligt att direkt ta del aktuella avverkningsanmälningar. Genom den lättillgängliga informationen om varje enskild skogsfastighet görs inventeringar, som sedan ligger till grund för rapportering tillbaka till myndigheten i syfte att stoppa avverkningar.

Förenklat kan man säga att naturintresset används som ett slags "privatpolis" av Skogsstyrelsen. Motsvarande relation mellan myndighet och ideella organisationer hade på andra samhällsområden betraktas som djupt problematiskt, skriver de fem ordförandena.

Debatten i Svenska Dagbladet inleddes med en artikel av forskaren Ragnar Löfstedt.
Hans inlägg om att Skogsstyrelsens kartor skadat förtroendet kan läsas här:

Skogsstyrelsens generaldirektör Herman Sundqvist anser att de digitala kartorna är till nytta för skogsbruket. Hans inlägg kan läsas här:

Inlägget från skogsägarföreningarnas ordförande kan läsas här: