Sverige Om Södra Pressrum Pressmeddelanden Södra i pilotprojekt för hållbar byggnation

Södra i pilotprojekt för hållbar byggnation

Södra och byggbolaget SSEA ska i ett nytt pilotprojekt inom hållbart byggande, uppföra 12 lägenheter i Malmö. Projektet, som sker på uppdrag av MKB Fastighets AB, har som mål att halvera klimatpåverkan genom att bland annat använda korslimmat trä.

Byggbranschen står för cirka 40 procent av alla koldioxidutsläpp i världen. Att bygga i trä är ett sätt att minska byggandets klimatpåverkan som allt fler ser fördelarna med. Pilotprojektet i Malmö omfattar att bygga ett flerbostadshus innefattande 12 lägenheter med en stomme i korslimmat trä (KL-trä). KL-trä har flera fördelar mot andra trämaterial, vilket gör det särskilt lämpat i klimatneutralt byggande. Den låga vikten i förhållande till hållfastheten innebär bland annat färre transporter och enklare montage.

”Vår råvara kommer från familjeskogsbruken i Södra Sverige, KL-träet är lokalt producerat och har marknadens lägsta klimatpåverkan. Att vi tillsammans med SSEA är med och bygger ett pilotprojekt för MKB är ett viktigt och konkret steg för att nå ett mer klimatneutralt byggande”, säger Ola Landqvist, affärsutvecklare på Södra Building Systems.

MKB:s ambition är att med projektet, som går under namnet Rapsen 2, utveckla bolagets kompetenser inom hållbart byggande och skapa lärande kring att bygga med en stomme i KL-trä. Målet är att projektet ska släppa ut max 207 kg CO2/kvm och därmed nå under klimatarenan LFM30s* målgränsvärde för bostäder, ett projekt med låg klimatpåverkan. I nästa steg med kolinlagring beaktat kommer projektet sannolikt att halvera utsläppen jämfört med portföljen. Även återbruk är något som kommer tillämpas i projektet. Förberedande arbeten har påbörjats och redan vid årsskiftet 2024/2025 kommer lägenheterna stå färdiga för inflyttning.

Projektet genomförs i samarbete med SSEA, som har stor expertis inom byggnation.

”Det känns tryggt att genomföra entreprenaden med en kunnig träentreprenör vid vår sida, ett långsiktigt samarbete som fortsätter vidare i trähusprojektet Ängelholm Stadshus”, säger Richard Jacobsson, arbetschef på SSEA.

”Vi är stolta över att få bidra med träkunskap och hållbara produkter från familjeskogsbruken”, säger Ola Landqvist, affärsutvecklare på Södra Building Systems.

* LFM30 är ett lokalt initiativ i Malmö som syftar till att skapa en geografisk spelplan för att påskynda klimatomställningen inom bygg- och anläggningssektorn. Målet är att Malmö ska ha en klimatneutral bygg- och anläggningssektor med netto noll CO2-utsläpp till 2030. Därefter strävar man mot att skapa en klimatpositiv sektor till 2035.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ola Landqvist, affärsutvecklare på Södra Building Systems
Telefon: 072 462 36 02

Mail: ola.landqvist@sodra.com

Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Visa fler pressreleaser för samma ämne.

Ämnen: innovation, hållbart byggande, Om Södra, Korslimmat trä, KL-trä, Södra Building Systems